De PITopia Methode

PIT1: Outside-In

PIT1

Hoe KLANTBEWUST is jouw organisatie?

In een customer excellence traject is het belangrijk om eerst goed te weten wie de klant is en wat hij nodig heeft en verwacht en om te definiëren welke klant-metingen je wil gaan doen en welke waarde je als bedrijf aan alle klanten wil bieden. Met deze gegevens kan je dan visualiseren welke medewerker op welk contactmoment tijdens de klantenreis impact heeft op de effectieve ervaringen van de klant.

PIT2: Inside

PIT2

Hoe KLANT-DENKEN jullie?

Daarna is het van belang om alle medewerkers (in alle afdelingen) bewust te maken van hun eigen (al dan niet directe) impact op de klant en hen constant aan de klant te laten denken. Zij weten als geen ander welke huidige gedragingen en/of processen klantgerichtheid in de weg staan en moeten dus met relevante klantgerichte objectieven gestimuleerd worden om een concreet klanten-actieplan op te stellen.

PIT3: Inside-Out

PIT3

Hoe KLANT-HANDELEN jullie?

Tenslotte kunnen een hele reeks aan creatieve tools gebruikt worden om iedereen te verplichten dagdagelijks op een positieve manier met en voor de klant te werken,  om de klantverwachtingen met de juiste en consistente klantencommunicatie realistisch te houden en om de klantperceptie over het bedrijf, het product, de dienst positief te beïnvloeden.